«Άνθρωπε, αυτός σου έδειξε τι είναι το καλό» (Μιχαίας 6:8)

Μελετώντας την Αγία Γραφή συναντάμε στην Παλαιά Διαθήκη μια από τα τις πιο περιεκτικές και επεξηγηματικές περικοπές για το θέλημα του Θεού για το λαό Του. Ο προφήτης Μιχαίας αναρωτιέται για λογαριασμό του λαού, «Με τι θα ‘ρθω μπροστά στον Κύριο, να προσκυνήσω μπροστά στον ύψιστο Θεό; Θα ‘ρθω μπροστά του με ολοκαυτώματα, με χρονιάρικα μοσχάρια; Θα ευαρεστηθεί ο Κύριος σε χιλιάδες κριάρια ή σε μυριάδες από ποτάμια λαδιού; Θα δώσω τον πρωτότοκό μου για την παράβασή μου, τον καρπό της κοιλιάς μου για την αμαρτία της ψυχής μου;» (Μιχαίας 6:6-7). Η αλήθεια είναι ότι ο Θεός είχε μιλήσει για κάποιες από αυτές τις απαιτήσεις (βλ πχ. Λευιτικό 1:1-13) αλλά η υπερβολή των δεκάδων χιλιάδων ποταμών λαδιού και ο παραλογισμός της θυσίας των παιδιών τους είναι ακρότητες που αναφέρονται για χάρη της έμφασης. Από το κείμενο αυτό όμως φαίνεται ότι οι τελετουργικές θυσίες (όσες ο Θεός είχε ορίσει) μόνο, δεν ευαρεστούσαν τον Θεό, όσο πολύτιμες και αν ήταν αν δεν συνοδεύονταν από κάποια άλλα στοιχεία εξίσου ουσιώδη. Ο ίδιος ο προφήτης απαντάει στην ερώτησή του αποτυπώνοντας τα στοιχεία αυτά προς όφελος όχι μόνο του λαού Ισραήλ της εποχής εκείνης αλλά και των πιστών της σημερινής εποχής: «Άνθρωπε, αυτός σου έδειξε τι είναι το καλό και τι ζητάει ο Κύριος από σένα, παρά να πράττεις το δίκαιο, και να αγαπάς έλεος, και να περπατάς ταπεινά μαζί με τον Θεό σου;» (Μιχαίας 6:8).

Πράγματι, στην Παλαιά Διαθήκη, ο Θεός ζητούσε από το λαό Ισραήλ…

Να πράττει το δίκαιο

Αυτό σημαίνει να συμπεριφέρεται προς τον Θεό και τους ανθρώπους σύμφωνα με τα πρότυπα της δικαιοσύνης που αποτυπώνονται στο Νόμο του Θεού. Σε αυτά τα πρότυπα ασφαλώς και συμπεριλαμβάνονταν οι θυσίες που είχε ορίσει ο Θεός. Παράλληλα όμως έπρεπε και η συμπεριφορά προς τους ανθρώπους να είναι σωστή και δίκαιη. Διαβάζουμε, «Να κρίνετε κρίση αλήθειας, και να κάνετε έλεος και οικτιρμό, κάθε ένας στον αδελφό του και μη καταδυναστεύετε τη χήρα, και τον ορφανό, και τον ξένο, και τον πένητα και κανένας από σας ας μη σκέφτεται κακό μέσα στην καρδιά του ενάντια στον αδελφό του…» (βλ. Ζαχαρίας 7:9-10, 8:16-17). Επειδή όμως ο λαός αρνήθηκε να πράξει το δίκαιο οδηγήθηκε στην αιχμαλωσία: «Αλλά, αρνήθηκαν να προσέξουν, και έστρεψαν απειθή νώτα… Γι’ αυτό… τους διασκόρπισα σαν με ανεμοστρόβιλο σε όλα τα έθνη, που δεν τα γνώριζαν…» (βλ. Ζαχαρίας 7:11-14, 2:6, Ιερεμίας 7:24, 36:31, 44:16).

Να αγαπά έλεος

Όχι μόνο κάποιος να πράττει το δίκαιο στους άλλους αλλά και να είναι συγχωρητικός, υπομονετικός και ελεήμων όταν ο ίδιος αδικείται από τους άλλους. Ο λόγος που ζητείται από το λαό να αγαπά το έλεος είναι επειδή ο ίδιος ο Θεός αρέσκεται στο να δείχνει έλεος. Διαβάζουμε στον προφήτη Μιχαία, «Ποιος Θεός είναι όμοιος με σένα, που να συγχωρεί ανομία, και να παραβλέπει την παράβαση… επειδή αυτός αρέσκεται σε έλεος» (Μιχαίας 7:18. Βλ. κ. Ψαλμοί 86:5, 130:7, Ιωνάς 4:2).

Να περπατάει ταπεινά μαζί με τον Θεό του

Η εκπλήρωση αυτής της απαίτησης προϋποθέτει το να ζει κάποιος υποταγμένος με ευγνώμονα και ταπεινή υπακοή στο θέλημα του Θεού. Διαβάζουμε σχετικά, «Εγώ κατοικώ στα υψηλά, και σε άγιο τόπο και μαζί με του συντριμμένου την καρδιά, και του ταπεινού το πνεύμα…» (βλ. Ησαΐας 57:15, 66:1-2) και, «…σε ολοκαυτώματα δεν αρέσκεσαι. Θυσίες του Θεού είναι συντριμμένο πνεύμα συντριμμένη και ταπεινωμένη καρδιά, Θεέ, δεν θα καταφρονήσεις» (Ψαλμοί 51:16-17, 34:18, Β’ Βασιλέων 22:19).

Αυτά τα τρία στοιχεία απαιτούσε ο Θεός από όσους τον πλησίαζαν για να τον λατρέψουν. Όχι καταργώντας ή αντικαθιστώντας ή υποκαθιστώντας τις τελετουργικές θυσίες αλλά συμπληρώνοντας αυτές και φανερώνοντας την κατανόηση του νοήματός τους. Ο Ιησούς Χριστός είπε, «Αλλοίμονο σε σας, γραμματείς και Φαρισαίοι, υποκριτές επειδή, αποδεκατίζετε τον δυόσμο, και τον άνηθο και το κύμινο αφήσατε, όμως, τα βαρύτερα του νόμου: Την κρίση και το έλεος και την πίστη αυτά έπρεπε να κάνετε, και εκείνα να μη τα αφήνετε.» (Ματθαίος 23:23).

Στο επόμενο μέρος (Β´) θα δούμε από τη Γραφή πώς αυτές οι απαιτήσεις του Θεού εξακολουθούν να έχουν ισχύ στην ζωή του Πιστού της Καινής Διαθήκης μέσα από το πρίσμα της λυτρωτικής θυσίας του Σωτήρα Χριστού και της ζωής Του στο σώμα Του που είναι η εκκλησία.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: http://voulachurch.gr.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Save settings
Cookies settings